The tradisional way of measuring Badan Baju Kurung

salam semua..

haa.. kali ni ade gamba..so pada sesiapa yg tak dpt nak bayangkan camne dr penulisan yg ari tu bley refer gamba2 ni

utk amik ukuran dr baju contoh..kene letak camtu..atas bahu basikan skit dlm 1 jari..tepi badan baju pun same gak..basikan 1 jari utk jahitan. Cari ambil ukuran pakai jengkal ( 1jengkal dr ibu jari ke jari antu). Letak tgn or sejengkal dimulakan dr badan baju kurung dan sekiranya ade lebihan letakkan tgn sebelah lagi. kalau refer gamba atas tu ukurannya ialah sejengkal 4 jari (dr jari telunjuk ke jari kelingking). Sekiranya nak besarkan skit ukuran badan tu atas sebb rasa2 badan cam dah montel skit tambahle lagi 2-3 jari mcm gamba kat bwh ni.

Then potong le kain tu selepas dilipat. jgn lupa utk basikan sebanyak 1 jari utk tepi jahitan bagi badan baju kurung. tambah le satu jari lagi.

Lepas potong kene buat tanda pada bahagian atas bahu baju dengan cara lipat 2 badan tadi dan tegangkan kain. Make sure bucu bwh ngan atas same. Refer gamba bwh ni..

Pastu baru gunting skit tepi kain bahu badan baju kurung, spt gamba kat yg ni…(gunting baru tu..)

Ini baru tanda utk atas bahu, tanda utk leher kene buat jugak. So caranye, lipat lagi 1 kali dan gunting skit bahagian tgh utk tebuk leher. Tgk gamba bwh..

So, inilah the tradisional way utk amik measurement bagi badan baju kurung.. esok lusa kite belaja tebuk leher plak ek.. camne nak buat bulan tas kertas dan camne nak letak atas baju supaya bila jahit baju tak terjongkit bahagian depannye tu..

later

 

4 Responses to The tradisional way of measuring Badan Baju Kurung

  1. ramnah says:

    saya harap dapat teruskan lagi cara-cara membuat baju kurung dengan cara lama tetapi gambarnya tidak berapa jelas rasa-rasa faham harap teruskan mengajar hingga habis satu pekara lagi saya ingin berlajar cara membuat baju kebaya lepar dimana saya tak faham sangat cara-cara membuat bahagian leher baju kebaya lepar ini selalu nya nenek -nenek kita dulu suka menggantung korosang 3 di bahagian dada bolih tak sesiapa mengajarkan menerusi halaman komen ini saya tak ada website

  2. imass says:

    ok ramnah..insya allah…kite akan belaja plak camne nak jait baju kebaya – the traditional way.. mende2 camni slalu tips tu kene captured. takpe ..soon..

  3. putri mira dayana says:

    a,slmukum saya selalu melihat kebanyakan baju kurung bahagian bawah baju bahagian lipatan bentuk nya agak membulat tujuan agar baju kita tidak mendongak bagaiman cara nya saya harap dapat ditunjuk sekian terima kasih

  4. zainon shah says:

    Cara inisangat rumit bagi yang tiada pengalaman mengunting/menjahit baju kurung. Orang yang dah mahir je yang bolih ikut cara ni. Syabas kepada sesiapa yang telah mencuba dengan jayanya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: